2011-10-13

That boring one...genus! (Benus)

Jämställdhetsveckan råder för tillfället på Malmö Högskola. Föreläsningar som "Queer på förskolan" låter lite väl magstarkt. Men på tal om jämställdhet i veckan så läste jag en intressant artikel ("Vad händer med fötterna") i Sydsvenskan om hur kvinnor positionerar benen/fötterna på foton. Den finns tyvärr inte på nätet, men den tar upp en grej som jag har funderat på med damer och foton. Grejen är då att en del damer vinklar benen i konstiga vinklar och pekar fötterna in mot kroppen. Jag har tidigare lagt märke till detta fenomen att tjejer ibland ställer sig konstigt på bilder och jag har stört mig på de men inte funderat mer på de. Fram till att Sydsvenskan tog upp detta fenomen och jag tyckte det var genuz när det är som bäst.

Att vända fötterna inåt står för en slags klumpig barnslighet eller flickighet. Trots att kvinnorna porträtteras som starka och självständiga visar fötterna att kvinnan trots formell jämställdhet behöver mannens beskydd. Både höga klackar och tårna inåt visar på orörlighet, stillasittande, att vända sig själv inåt. Det är att säga att man inte är en del av samhället, inte tänker ta plats, inte bråka, utan att man är nöjd med att syssla med sig själv och sitt utseende.

Någon mer som tänker på klackteorin och fallossymboler (pause) nu?



Jag kan inte vara den ende som märkt detta. Annars så kom ihåg detta för när det väl händer.

5 comments:

Anonymous said...

tror det började som en grej bland modebloggare för att skorna skulle synas ordentligt på outfitbilder. efter nån (elin kling) satte standarden sen blev det posen som gällde bland alla som visar upp sina kläder, för det är så man ska stå liksom. sen att det finns nån genuz teori om stancen från början kan jag ändå peppa. tror dock 9 av 10 tjejer bara försöker posa snyggt och inte tänker på vad deras stance förmedlar för intryck (inte för att mena att den tolkningen/intrycket är fel. men att det e lite som högklackat, få damer som tänker mer än att det e ett par snygga skor..) balbalball

hursom, bra skit. mer genuz åt bgm-bloggen!

fö konservativt att hata på queer i förskolan hahah, skojar.

gutta

Anonymous said...

frågetecken på elin klang glömdes, så insatt är jag inte!

Anonymous said...

Artikeln nämner också det att de kan ha något att göra med att visa upp skorna. Men att det inte är ett hållbart argument eftersom skor kan visas upp "mer optimalt" i andra positioner.

Artikeln tar också up "the evolution av fotföring". Och att detta är ett nytt fenomen och att kvinnor inte alltid ställt sig så klumpigt på bilder och att det bara blivit värre med åren inom branschen.

Sen att tjejer inte gör ett medvetet val med att stå så gör ju bara teorin mer intressant och fenomenet mer problematiskt.

Skribenten misstänker att "looken" är inspirerad från tecknade mangaflickor som ofta avbildas så. Vilket gör hela grejen ännu mer creepy.

BB

Anonymous said...

Skulle lägga till att det med att tjejer bara skulle vilja posa snyggt ekar påståendet att man är nöjd med att syssla med sig själv och sitt utseende.

Anonymous said...

jo men precis, känns ju som det är en ny grej. och ja, det var väl eg det jag menade att precis som med allt annat förtryck så är omedvetenheten också problemet.

min kommentar kanske lät mest ursäktande eller vad man ska säga men som sagt, reppade mest uppkomsten.

och tillägget: yup, det var en jag inte pallade röra för det är en stor jävla grej i sig, men: boomen av hela mode-kläder-posa/det yttre spelar större roll än någonsin.. är fotplaceringen ju bara en liten del av, som i sig är genuz-grejen nummer ett just nu känns det som.

osv osv.

gutta