2010-12-09

Dokumentär-utfyllningslistan

Mer bra grejer som ger utökat perspektiv över hur världen fungerar.

Manufacturing Consent – Klassisk dokumentär av Noam Chomsky från 1992 om hur media fungerar. Mer relevant idag än någonsin. Den finns på youtube, men bättre att ladda ner tycker jag.



http://isohunt.com/torrent_details/91972069/manufacturing+consent?tab=summary

National Inflation Association har släppt ett par riktigt intressanta minidokumentären om pengar.

The Dollar Bubble



Meltup



Hyperinflation Nation



End of Liberty - Sedan har dem även gjort en film om hur friheten i USA stryps.



Zeitgeist Addendum – Ännu en dokumentär som måste ses.



Utöver dessa filmer har jag två lästips om religion av två av mina nya hjältar, Richard Dawkins och Christopher Hitchens. Böckerna heter ”The God Delusion” och ”God Is Not Great: How Religion Poisons Everything”. Dem finns som ljudböcker, vilket funkar perfekt att lyssna på, särskilt eftersom författarna har bra röster. Ladda ner ljudböckerna här.

http://isohunt.com/torrent_details/128580273/the+god+delusion?tab=summary

Här är ett klipp där Hitchens debatterar med en rabbi och fullkomligt krossar honom.



Sedan finns det den "klassiska" debatten mellan Dawkins och Bill "Oh Really?".



Jag har även ett tips om en essä från 1970 som förändrat min världsuppfattning av Louis Althusser. ”Ideology and Ideological State Apparatuses”. Den handlar om hur eliten lyckas behålla sin makt genom olika institutioner och varför revolutionen som Marx pratade om har lyckats förhindras.

http://www.marxists.org/reference/archive/althusser/1970/ideology.htm

Får fylla på listan om jag kommer på fler längre. Lite hip-hop tips också.

1 comment:

Anonymous said...

åhh perfekt! tack för detta! precis vad jag ville ha :)

tänkte droppa zeitgeist men mkt av det viktiga i den droppas i money as debt och apology of an economic hitman (bortsett från allt om the venus-project såklart och så)

tankade manifacturing consent för ett par dar sen, bara inte kollat men den verkade episk, noam chomsky är ju med och snackar i the corporation också.

allt verkar riktigt intressant, ska kolla rubbet! blev svinsugen på essän in perticular :)

thx!

Gute