2007-10-05

Plötsligt i Ystad

Så var en arbetsvecka fylld av osäkra kids, spydiga kommentarer och uppstoppade bh:ar över. Jag tycker det är på sin plats med en liten sammanfattning om vad som försegår på Västervångskolan i Y-Town.

Kidsen i Ystad skiljer sig inte mycket från andra ungdomar. Man ser 9:or som går runt som zombies som inte har sovit på en månad. Osäkra 8:or brottar ner bästa kompisen framför klassens snyggaste tjej. Tidigt utvecklade tjejer i sjunde klass springer lätt ikapp lillkillen som tagit hennes skrivblock.

Målbrott och mensvärk hinner ikapp den mest oskuldsfulle tonåring. Och det märks tydligt vilka som ligger före i utvecklingen rent fysiskt. Men det är inte lätt att urskilja vilka som utvecklats rent mentalt.

I Ystad dissar mer än 50% gympadojjor på idrottslektionerna. Varför vet jag inte. Men det ser jävligt flippat ut när majoriteten av eleverna i årskurs 9 springer runt med nakna och sköbbiga fötter.

Även i Ystad existerar en viss form av gängkultur. De tuffaste killarna och tjejerna visar sin tillhörighet till ett gäng genom att gå runt med 3 hårband utanpå jeansen på vardera ben. Jävligt gangsta. But gangstas never live that long!

Lite roliga anmärkningar och citat.

När jag kom till skolan så visade sig att min handledare var Frans pappa. Alltså killen som är pappa till ungen som sjunger låten "Who´s da man" om Zlatan. Jävligt schysst snubbe.

När barnen hade uppvärmningen hände de att ackompanjerades av låten YMCA.

Min handledare berättade att närvaron på idrottslektionerna hade ökat under veckan när jag varit där.

I slutet av veckan hade fler tjejer dragit skämtet om att de hade fördel vid uppvärmning med konen mellan benen.

Efter en lektion skulle eleverna i klass 8D ha en avslappningsövning. Varpå en kille samtidigt som han utanpå shorsten tar ett stadigt grepp om kåddas och säger..

"Känn slå avslappnad jag är"

På väg till idrottshallen iförd min Adidaströja som har den gamla logan tryckt både bak och fram, hör jag en elev (som jag misstänker gick i sjunde klass) från andra våningen skrika...

"Marijuana and haschish is very good for my souuul!"



Jag glömde nämna att det var jävligt ball!

La Pöff

No comments: