2012-10-22
good kid, m.A.A.d city - analysen
Vad som till en början skulle bli en recension blev till sist en lång analys av albumet mycket med hjälp från rapgenius.com. Går med denna text igenom låt för låt med lite analyser och strör på med egna kommentarer. Hoppas detta förhöjer er njutning och uppskattning av albumet. De gjorde de för mig iallafall. Reservationer för att jag kan vara ute och cykla med mina tankar. Men hoppas detta kan hjälpa er att uppskatta detta mästerverk ännu mer.
Sherane a.k.a. Master Splinter’s Daughter
Albumet börjar med en bön från vad jag tror är Kendrick och hans vänner. Albumet har därefter en del religiösa inslag. Inte minst på slutet av albumet.
I denna del får vi höra grym storytelling då en ung K.Dot på 17-18 år är på väg till sin ”main squeeze” Sherane. Master Splinter är en referens till råttan i Teenage Mutant Ninja Turtles. I skitet som kommer i slutet av låten säger Kendricks mamma att Sherane är en ”hood rat” vilket jag antar förklarar låttiteln. I låten så sitter Kendrick i morsans bil som han fått låna för att kunna köpa mat till familjen och för att fylla på bensintanken (bilen syns på omslaget till deluxeutgåvan).
I slutet av sista versen blir Kendrick konfronterad av Sheranes kusiner precis innan telefonen ringer. Vad som händer i detta skedde återupptas i skitet efter ”Poetic Justice”. Låten ger direkt en indikation på att Kendrick egentligen är en duktig 17 årig kille, men som ständigt finner trubbel p.g.a. sin omgivning. Beatet är sjukt kusligt och ackompanjeras av tung basgång. Låten är även en flashforward på en kommande händelse på detta mäktiga epos.
Bitch, Don’t Kill My Vibe
Detta är utan tvekan favoritspåret för mig på albumet. Andre 3000 sliter förmodligen av sitt hår någonstans just nu av avundsjuka för att de inte var han som kom på låten. I låten beskriver Kendrick själv sin utveckling som rappare och i vilken riktning han vill gå med sin musik d.v.s. anti-radiovänligt. Låten utspelar sig inte när Kendrick är 17-18 år som många av de andra låtarna. Han är även medveten om att han går i en motsatt riktning musikmässigt i jämförelse med många av hans ”rapping peers” som väljer den enkla och raka vägen. Kendrick som börjar bli ett stort namn vill också gärna få vara i fred ibland så bitch, don’t kill his vibe.
Backseat Freestyle
Detta är den låt jag misstänker att man vid första lyssningen av albumet tycker minst om. Beatet av Hit-Boy känns inte helt hundra och rappen känns ”nerdummad” med en del kassa punchlines och taskig skrytrap. Men då får man tänka på att det är en 17 årig Kendrick som sitter i bilen och snackar skit med sina vänner. Med andra ord är det en omogen Kendrick man får ta del av i jämförelse med den mycket mognare K.Dot i den föregående låten.
The Art of Peer Pressure
Här får vi ta del av vad som händer när en ung smart kille handlar i fel sällskap. Låten är uppdelad i två delar och börjar i ganska skämtsam ton för att sedan ta en mörk vändning. Comptonsonen kan inte hålla sig i styr i denna mörka berättelse som starkt påminner om handlingen till John Singleton’s ”Boyz in the hood”. Innan låten är slut har Kendrick hunnit använda droger, misshandlat någon och gjort ett inbrott.
Under skitet i slutet av låten får vi även reda på att den unge Kendrick röker på för första gången i sitt liv. Vad vi också får reda på är att han råkar röka en spliff med ”shenanigans” d.v.s. kokain/angeldust. Så vi kan utgå från att han blir lagom fucked up.
Money Trees
Här sammanfattar Kendrick kort i första versen vad som har hänt hittills. Han har doppat Sherane, freestylat i bilen och han har hunnit göra inbrott. Därefter fortsätter Kendrick rappa lite halvlojt och upprepar ordet ”bitch” hela tiden. Här kan man fråga sig om det är för att Kendrick är hög på cannabis och koks samtidigt.
Låten handlar om pengar och vilken betydelse pengar har i deras område och vilka konsekvenser denna pengajakt har på människorna i Dr Dre’s hemstad. Vi har hört de förr men det sägs här på ett fräscht sätt. Jay Rock lägger förövrigt en tung gästvers. Tycker det är skönt att den första gästversen kommer så långt in så att Kendrick har haft tid att sätta sin egen prägel på skivan fram till spår 5.
Poetic Justice
Riktigt nice beat med en sampling av Janet Jacksom som också har huvudrollen i filmen ”Poetic Justice” (ahaa!). Här beskriver Kendrick sitt förhållande med Sherane som han är på väg till för att ge lite salami. Drake steppar in och lägger en riktig Drake-vers. Och det uppskattas av mig. Kan tänka att många inte uppskattar de lika mycket. I slutet av låten konfronteras mr. Lamar av Sheranes kusiner som inte alls har respect för hans street cred. Dem gillar förmodligen inte heller att han sexar Sherane.
good kid
I denna Pharrell-produktion börjar Kendrick inse att han egentligen inte är en gangbanger, han är en ”good kid”. Detta blir tydligt med raderna som förklarar vad som hände med Sheranes kusiner.
”For the record I recognize that I’m easy pray, I got ate alive yesterday”.
Men han är även medveten att pressen från omgivningen gör de svårt för honom att vara sig själv. Han beskriver också att det är svårt att vara en skötsam kille i Compton när man är medveten om att alla (i synnerhet polisen) drar alla över en kam oavsett hur väl man beter sig.
m.A.A.d city
Låten är uppdelad i två delar. I första delen är temat på låten rött och blått och då snackar vi inte sossar och moderater. Kendrick tycker det känns som att alla är emot honom eftersom han varken tillhör crips eller bloods. Pressen att välja sida gör det svårt att stå emot gänglivet.
I den andra otroligt tunga delen som ger lite throwback-vibbar får vi lite lektionstid om hur det går till på gatan i CPT. MC Eiht lägger en oväntat fet vers.
I Kendricks första vers på del två får vi reda på att Kendrick fick sparken från sitt första jobb på en hamburgerbar då hans vänner fick honom att hjälpa till med att planera ett rån på stället. Hans omgivning ställer ständigt till med besvär för honom. Han förklarar också att han inte längre gillar att röka på eftersom han hade en dålig erfarenhet med en spetsad spliff tidigare. Fan vad genomtänkt detta album är!!
Kendrick avslutar sista versen med att säga ”Compton, USA made me an angel on angel dust”. Detta förklarar låt- och albumtiteln - m.A.A.d (My angels on angel dust).
Swimming Pools (Drank)
Föregående låt avslutas med ett skit där de ska börjas supa. Denna albumsingel handlar om hur alkohol påverkar oss på ett negativt sätt och hur man ofta hetsar varandra att dricka mer än man egentligen borde. En partylåt om supandets negativa effekter och orsaker. Well done Kendrick.
Sing About me, I'm Dying of Thirst
Ännu en låt som är delad i två delar. I första delen (Sing about me) visar Kendrick prov på storytelling när den är som bäst.
De tre först verserna spottas från tre olika vinklar.
Den första från vinkeln av en kompis till Kendrick som vill att Kendrick berättar hans historia ifall han av något skäl inte skulle få uppleva morgondagen. Denna person känns som en av Comptons många förlorade själar som är en produkt av allt som Kendrick målat upp som vardagsmat i hans hemstad.
Den andra vinkel spottas ur synvinkel från Keishas syster (se Section 80 – Keishas song). Keishas syster uppskattar inte att han gjorde en låt om henne då hon redan har tillräckligt med uppmärksamhet för sina problem. Syrran är medveten om att hennes öde ser liknande ut och hon berättar att hon redan prostituerar sig. Hon förklarar att hon är en produkt av ett system som formar kvinnor på ett negativt sätt. Hon säger också att hon inte vill att Kendrick berättar hennes historia och om han verkligen vill hjälpa henne så skulle han hjälpa henne att skaffa pengar istället för att skriva en låt om henne.
I den tredje versen ger Kendrick sitt eget perspektiv på storytelling. Han förklarar att han inte berättar historier för att reta upp eller behaga någon. Han förklarar att han berättar historier för att en del historier måste berättas.
Mellan del ett och två av låten så hör vi ett skit där Kendricks vänner diskuterar hur dem ska hämnas döden för Kendricks kompis som blir skjuten i slutet av vers 1.
Här tröttnar Kendrick på sin omgivning och deras livsstil. Han känner att han dör av törst (Dying of thirst) eftersom han hela tiden måste springa och vara på flykt från sin omgivning och alla oroligheter.
Tempot på Kendricks rap gör att det låter som att han faktiskt springer när han rappar. I låten jämför sig Kendrick med karaktären Tre från ”Boyz in the hood” som jag påpekat tidigare. Deras likheter är tämligen snarlika. Kendrick säger att han dör av törst och i skitet i slutet av låten pratar en äldre kvinna med Kendrick om att han måste få heligt vatten. Han måste komma närmare Gud för att bli kvitt alla sina synder. Detta återknyter till bönen i början av albumet. Bara Gud och heligt vatten kan släcka hans törst.
Real
Efter en lång resa inser Kendrick i denna låt att det viktigaste är att vara äkta mot sig själv och vara den man är.
Första versen är till en tjej (Sherane?) som ständigt söker kärlek ifrån andra eftersom hon inte älskar sig själv. Denna tjej är med andra ord inte real.
Vers två tolkar jag som att den är till en snubbe som hävdar att han älskar gänglivet och allt vad det innebär, men att han inte älskar sig själv.
I vers tre ifrågasätter Kendrick om han älskar sig själv då han erkänner att han faktiskt älskar saker som egentligen inte är så meningsfulla. Saker som att gå på klubben, ha pengar, street cred osv. Inget av detta gör Kendrick real.
Kendricks pappa ringer sen och förklarar på telefon vad som är real.
"Realness is responsibility, realness is taking care of your motherfucking family, realness is god, nigga".
Skitet fortsätter och Kendrick som har lånat sin mammas bil sedan första låten blir nu uppringd. Morsan är nu väldigt orolig och vill bara att han kommer hem. Mamman säger också att Kendrick fått ett samtal av Top Dawg Entertainment (hans nuvarande skivbolag) och att dem är intresserade av honom. Hon vill att han ska börja ta musiken på allvar. Det blir här tydligt att Kendrick har rätt vettiga föräldrar vilket kan vara en viktig faktor till han faktiskt är en bra kille, till skillnad från många andra barn som växer upp utan föräldrar. Mamman avslutar med att säga.
"Tell your story to these black and brown kids in Compton. Let 'em know you was just like them, but you still rose from that dark place of violence, becoming a positive person. But when you do make it, give back, with your words of encouragement, and that's the best way to give back. To your city."
Vilket han numera gör med sin musik och inte minst detta fantastiska album. Alldeles i slutet av detta skit hör man hur ett kassettband spolas fram. Detta kan ses som en framåtspolning i tiden där vi befinner oss i nutid då Kendrick är ett stort namn.
Compton
Vi har här spolats fram i tiden. Kendrick gör ett Compton-anthem för att knyta ihop säcken på sin resa. Albumet avslutas med en riktig hyllning till hemstaden. Då känns det ganska självklart att ha Dr FUCKING Dre på låten.
"Aint no city quite like mine."
Tack Kendrick.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
I am sure this post has touched all the internet visitors, its really
really fastidious article on building up new weblog.
Also see my page - red bottom shoes
Hello, just wanted to mention, I liked this blog post.
It was helpful. Keep on posting!
Feel free to visit my web blog cheapcanadagoosevip.com
I wanted to thank you for this fantastic read!! I absolutely enjoyed every little bit of it.
I have you book marked to look at new stuff you post…
Here is my web site ... canada goose jacket outlet
Post a Comment