2011-07-20

I'm Gay (I'm Happy)



Jag har hört mycket snack om en ny rapdude vid namn Lil B på diverse blogz och forum. Hans persona och musik orsakar ramaskri var han än går verkar det som. Fram till igår har jag inte brytt mig ett dugg om honom för jag har avhyvlat honom i tron om att han är en av alla rappers som softar i Souljaboytellems kölvatten. Hela hans niche är typ att han ska vara ett svärd i rapmusikens allvarliga ögon. Han har fullkomligt öst ut gratismusik de senaste åren (uppemot 3000 låtar) och varje låt är i princip sämre än den andra. Vissa av hans låtar får Gucci Mane att framstå som Talib Kweli. En del menar att han är utvecklingsstörd på riktigt, medan andra säger att han bara är ett riktigt avancerat troll som cyniskt kalkylerar hur han ska få uppmärksamhet. Han har bland annat sagt något i stil med att han ska knulla Kanye West i röven om Yeezy inte börjar följa honom på twitter och börjar göra musik med honom. Vad jag har läst om hans tidigare musik är att det innefattar de vanliga tugget kring bilar, bitches och blunts.

Hans senaste stunt var att döpa sitt album till I'm Gay (I'm Happy). Något som skapade en del skriverier i media och som även gjorde att han fick ett flertal mordhot emot sig. Han har klargjort att han själv inte är gay utan albumtiteln ska enligt Lil B belysa problemen kring homofobin inom hiphop som han anser vara ett problem. Det var just detta album som gjorde att jag fick upp ögonen för Lil B, eftersom jag fick höra att I'm Gay (I'm Happy) ska vara ett samhällskritiskt album, som dessutom fått goda recensioner. Hans rapskills är oerhört svaga men han har något intressant att komma med i sin uselhet. Det är oerhört svårt att sätta fingret på vad det är som gör honom intressant. Men jag har läst en del intressanta saker om honom som gör att jag fascineras. Bland annat gör denna nörden nedan en 20 minuter(!) lång videorecension om Lil B's senaste album och förklarar väldigt noga och bra vad som är "dealen" med denna snubbe, vilket blev startskottet för mitt intresse. Det blir riktigt flummigt och jag råder er att slösa er tid på de. Det blir en helt annan grej att spana in honom när man förstår sig på vilken typ han är.



Hipsternas högborg Pitchfork skrev också en riktigt bra recension om hans senaste album I'm Gay (I'm Happy).
http://pitchfork.com/reviews/albums/15641-im-gay-im-happy/

Fredrik Strage har även skrivit om Lil Boss
http://www.pastan.nu/bloggen/inlagg/strage-lil-b-puffar-hiphopen-at-ratt-hall.3536

Vet inte vem denna snubben är men han sammanfattar också väldigt fint grejen med Lil B's senaste album.
http://brytburken.wordpress.com/2011/07/07/lil-b-im-gay-im-happy-recension/

En tidig och intressant analys från 2009 om Lil B.
http://www.cocaineblunts.com/blunts/?p=2381



Dessa texter och videon ovan hjälper mig förklara vad jag vill ha sagt om Lil B. Och det är att hans senaste album faktiskt är bra. Så bra att jag lyssnat på de hela dagen fastän jag inte kan sätta fingret på varför. OK, beatsen håller jämn och hög klass, men varför fascineras jag av hans flummiga spoken-word-rap? Jag vet inte riktigt. Kan ha att göra med att det finns något vackert i hans naiva världsuppfattning som faktiskt låter genuint. Det känns konstigt att tycka så eftersom jag hatar när man försöker klistra på credibility på något som egentligen inte förtjänar de. Men jag kan inte hjälpa mig i detta fall. Jag kan också tilläga att jag inte lyssnat på några andra av hans album för jag misstänker att dem kommer va apdåliga. Och jag tänker att jag ska vara nöjd med att denna bespottade artist försökte göra ett samhällskritiskt album om sociala orättvisor och allt vad de innebär album. Och faktiskt lyckades.

Album cover med uppenbar Marvin Gaye referens. Förövrigt ett riktigt tungt album cover i sann Dead Prez anda. Några timmar efter att han släppt albumet på itunes så släppte han albumet gratis för dem som inte hade råd att betala 10 dollar. On some trill shit.



Så här kan han låta när han är seriös.



Denna musikvideon har hjälpt till att skapa bilden av honom som utvecklingsstörd och världens sämsta rappare. Räcker att kolla 15 sekunder för att förstå varför.



Lil B blir sucker-punched av någon i Souljaboytellems crew. Spola fram till 1.20. Mer kontrovers..



Vet ej riktigt vad jag ville ha sagt med detta inlägg mer än att han är en riktigt intressant snubbe. Hans sätt att skapa debatt inom hiphop är intressant och jag tror det kan bli intressant att följa honom ett tag till. Ge hans album en chans. Jag länkar till de. Men kom inte och fråga mig sen hur jag kan tycka om de för det kommer bli problem med att förklara hehe.

Här kan du tanka albumet.

http://www.fileserve.com/file/WWFpUQN
password: mikkisays.net

2 comments:

Anonymous said...

props till d långa inlägget, alltid uppskattat. ska kika in alltihåppa snarast.. men nu ska jag kolla clockerz! tihih


/gute

Apache-Kid said...

Hehe, funderade ett tag på om jag skulle skriva de för de finns så mycket att säga om honom som är svårt att förklara. Reppar att du kommer kika in de.

Glöm inte att flabba till den lille ungens freestyle.

My name is Em-O, and dont you forget it..