2011-07-29

Genuz II

Hållt på detta inlägget ett tag eftersom de känns som att det inte är något nytt under solen. Men AL made me do it!



Min mamma kom hem med en Cosmopolitan-tidning(skönhetstidning för kvinnor) som delats ut på stan för någon vecka sedan. Tänkte att de kunde vara intressant att göra en analys av innehållet. Det var vidrigt att se. Tidningen är 132 sidor lång. Efter en snabb titt tidningen märkte jag att tidningen innehöll.

35% - Direkt reklam.
30% - Indirekt reklam. ("artiklar" om kläder och skönhetsprodukter)
35% - Övrigt. (nonsens om kändisar, otrohetsfantasier och bantning)

65% reklam sammanlagt(!). Lägg därtill annat nonsen som borde få varje "tös" att rodna över intelligensnivån för innehållet. Tidningsställen är bara ännu en i mängden av alla förtryckande mekanismer som tjejer "självmant" väljer att kuvas under. Tyvärr.

Väljer istället att plocka upp en Illustrerad Vetenskap. 8% reklam och 92% övrigt innehåll. En mycket rimligare siffra samtidigt som det är en könsneutral tidning. Vetenskap åt alla!

1 comment:

Anonymous said...

just cosmo är typ den sjukaste tidningen eftersom de har exakt samma innehåll i varje nummer å ändå säljer. alltid "heta sextips" som är samma i varje nummer; kom igen hur många olika ställningar tror dom att folk behöver hjälp med att komma på? roligaste var dock senaste nret jag såg i affären häromdan då dom sjukit till lägsta nivån - "5 sexklassiker!" <- allvar?

nästan sorligt långt svar av nonsens från mig men jag har starkt hat mot just den tidningen. just att den faktistk säljer å INTE har samma status som typ se å hör är skrämmande

piz

/Gute