2011-05-28

Mer Gil Scott-Heron

Tycker alltid det känns wierd när någon musiker eller liknande dör och man faktiskt blir ledsen på riktigt, men denna gången är det så. Gil Scott-Heron har ändå pumpats en hel del hos mig. Självklart kom lyssningen igång pga att några (många) extremt bra låtar of his har samplats. Hur som kände jag för att posta ett par bra låtar som alla bör ha hört.

Denna samplades både till Black Star's "Brown Skin Lady" (lyssna vid 0:31) och Common's "The People" (lyssna vid 1:57-2:06):


Denna hör ni vilken det är som samplat:


Sen har vi en av hans klassiker:


Och till slut, en personlig favorit för mig, tror jag försökte sampla den någon gång under gymnasiet. Bara så extremt bra:


Sen tyckte jag att hans trip hop/Portishead-aktiga "Me and the Devil" var extremt jävla fet också. Så kolla in den med.

Vila i Frid.

paz

No comments: