2011-03-27

God Söndag bloggvänner!

Läste klart Chomskys "Att förstå makten" i veckan. Det är den näst bästa boken jag läst, efter 1984. Ville ställa mig upp och applådera efter varje stycke (men det gjorde jag inte för det hade varit sinnesjukt att göra så).

Boken fokuserar främst på situationen i USA, vars galenskap vi som betraktar den utifrån nog är eniga om. Saker och ting är inte lika illa i Sverige eftersom klyftorna inte är lika stora, men Reinfeldt och andra krafter gör sitt bästa för att göra dem större och det gör mig livrädd.

Jag skulle vilja läsa in mig mer specifikt på Sverige och se vilka ramar som binder oss här. Framförallt är jag väldigt peppad på att engagera mig politiskt. Det känns som ni andra är det också?

7 comments:

Anonymous said...

Cleant!

Känner också att det är dags att bli mer conscious och sätta igång med läsandet.

Läst 30 sidor av "The Holocaust Industry". Tung läsning, men det är intressant att läsa om symbiosen mellan "dem utvalda" och USA. Samt hur de påverkar andra länder.

BB

Apache-Kid said...

Trodde först de var Per som skrev inlägget. Nu minns jag att ni båda har boken!

Anonymous said...

Den här "jävla kommunistbloggen" som ligger bland "saker vi gillar", han tipsade för ett tag sen om denna, kanske kan va något om du vill se mer på schwedenland?

"Roland Paulsen -Arbetssamhället

Medan i stort sett alla politiska krafter tävlar om att sysselsätta oss i så stor utsträckning, inser allt fler var redan Karl Marx insåg. Välstånd mäts inte i hur mycket vi jobbar, utan i hur lite vi jobbar. Vi har haft åtta timmars arbetsdag i nittio år nu och det är hög tid att slå av på takten och göra något vettigt istället. En bra början är att läsa Roland Paulsens ”Arbetssamhället”, den viktigaste politiska skriften som givits ut i Sverige de senaste femtio åren"
-så skriver han om den...

och ja fan nu blir jag aspepp på att få läsa den boken, men jag sitter fast med minst 50 sidor om dan av andra böcker till skool som tar all min läztid. håller dock på med "profit over people" som jag kan rekommendera (även om jag kan tänka mig att mkt av det som står i den står i "att förstå makten")

zoonar också mkt på det där politiska engagemanget men om vi snackar att gå med i något så behöver jag först tänka ut var fan jag står egentligen, alltså mer exakt. :) SAC lockar hehe...

Men annars kanske vi bara ska skita i allt och starta vår egen arbetar-rörelse? :)

Piiizi

/GUte

Anonymous said...

"den boken" = att förstå makten (!)

jakob said...

Bra tipz guttören, ska definitivt kollas upp :)

Chomskys slutsats handlar mycket om att vikten av att organisera sig, att försöka förändra i samverkan med andra. Hade varit fett om vi hade kunnat sätta oss ner nån gång och ha nån typ av diskussion!

Apache-Kid said...

Hade varit nice som du säger Jäääk att diskutera sånt här. Du lär sitta på massa bra grejer efter att ha läst den boken. Detta hade varit bra att snacka om sånt här.

Vad blir nästa bok att läsa?

Anonymous said...

vi borde definitivt göra det, I iz very down..

jag kommer hem till malmö typ den 15e april, eller nån dag efter.. så en snackis bör äga rum! :)

gutt