2007-05-16

så sno dig hit, så snabbt du kan, innan du möts av en bommad grind (part 2)

per på bron

satt på bussen in till köpenhamn i måndags. det var t-shirt-väder i malmö, men hood-väder i köpenhamn. efter några öl i christianshavn närmade vi oss vårt mål; christiania, och närmare bestämt loppen där vi skulle se das efx. i korsningen prinsessegade och sankt annae gade fick vi syn på en himla massa politi.


polis och nyfiken christianit

"danmark är en polisstat..." och "christiania? ni kommer nog inte in där idag." var saker vi hörde när vi gick förbi polisavspärrningarna på prinsessegade. två minuters promenerande senare mötte vi en kille som på engelska påpekade (ännu en gång) att det inte var lönt att försöka komma in - hela christiania var avstängt. politi hade tidigare under dagen visst rivt ett hus, cigarkassen - till christianiternas stora missnöje. den 21 maj kommer domen som avgör christianias framtid, och varför polisen inte väntade tills dess är för att dom vill ha en sista storskalig övning innan det är dags för det slutgiltiga slaget om fristaden.

runt polisens barrikader stod åskådarna relativt lugna under måndagseftermiddagen. vissa var upprörda, skrek slagord och fubbade skiten ur polisen. andra såg uppgivna ut, och ville komma hem. en herre frågade mig om jag skulle ta bilder på "idioten" när jag gick för att ta bilder på en upprörd christianit som skrek på polisen. jag sa att jag inte vet om det är en idiot jag ska ta bilder på, men att jag inte tycker att det som polisen gör är rätt. fick ett skamset medhåll och ett "det är hans hem..." till svar.

idiot?

senare sprang vi på den engelsktalande killen igen - och det visade sig att han var en hemlös britt. han hade tidigare under blivit tagen av polisen, han hade visst haft en "smoking joint" i sin ficka. han visade oss sin livlina - fronten till en bilstereo (eller som han först sa: "this is the remote control for my space ship"), för vem skulle få för sig att någon som har en bilstereo är hemlös?

hemlös britt i christianshavn

reppa krönikan, eller inte!

3 comments:

Anonymous said...

mitt statement igår påverkade lite? yesss! bra där jullle, bra där... jag gillar det

HUGH NEFFNER said...

alltså, jag fattar fortfarande typ inte vad du menade.. cuz you wrote it kind of cryptic - which means it mysterious. plus att jag e fett seg i huvet! iaf, så gissade jag rätt.

love

Anonymous said...

han håller sin bröff på ett skitroligt sätt...reppa det.. /faijfknaijfen